In de wereld van techniek en nieuwe technologieën zijn engineers de bouwers van de toekomst. Ze zijn heel goed in het begrijpen, onderzoeken en oplossen van ingewikkelde technische problemen en dat is enorm belangrijk voor vooruitgang. Steeds meer realiseren engineers zich dat persoonlijke groei even belangrijk is als vakinhoudelijke kennis. Immers verandert niet alleen de technologie, maar ook hoe mensen met elkaar omgaan, praten en samenwerken. Als je een engineer bent is het erg relevant om je persoonlijke leerdoelen te blijven verbeteren. Denk hierbij aan samenwerken en het overbrengen van kennis op een juiste manier.
De training Persoonlijke Effectiviteit voor engineers helpt jou als engineer verder in je persoonlijke groei. In dit artikel deelt Bas Vaessen, gedrags- en communicatietrainer bij Mikrocentrum, enthousiast zijn inzichten over de training en benadrukt hij waarom het belang van persoonlijke groei niet onderschat mag worden.
Bij persoonlijke effectiviteit staan persoonlijke groei en individuele leerdoelen centraal. Enkele voorbeelden van veelvoorkomende leerdoelen zijn het nemen van meer initiatief, het durven uiten van je eigen mening en het kunnen zeggen van 'nee'. Bas Vaessen legt uit: “Persoonlijke effectiviteit houdt in dat je onderzoekt waar iemand op dat moment in zijn of haar leven staat. Dit heeft betrekking op het verbinden van je eigen persoonlijkheid met de doelen van de organisatie. Dit onderzoeken en verkennen wij tijdens de training in combinatie met modellen en zelfinzicht om stappen te zetten. Zodat je effectiever kunt worden in je werkzaamheden.”
Tijdens de training richten we ons daadwerkelijk op de uitdagingen waar iemand in zijn of haar professionele werkomgeving tegenaan loopt” Bas Vaessen
De training Persoonlijke Effectiviteit voor engineers verloopt voor iedereen anders. Aangezien iedere persoon specifieke leerdoelen voor zichzelf formuleert. De diversiteit tussen individuen tijdens deze training kan daardoor opvallend zijn, maar ook erg leuk! In dezelfde trainingsgroep kunnen tegelijkertijd engineers maar ook productmanagers in dezelfde ‘klas’ zitten.
“In sommige gevallen worden deelnemers tijdens de training geconfronteerd met hun eigen beperkingen. Dit is vaak het moment waarop zij zich bewust worden van de uitdagingen die zij in de praktijk ondervinden, zowel qua taken als persoonlijke beleving. Het kan voorkomen dat een leidinggevende feedback geeft, zoals dat een ingenieur mogelijk niet assertief genoeg is richting de klant en meer betrokkenheid moet tonen voor het bedrijf. Deze feedback kan de ingenieur aansporen om de waarde van de training in te zien en deze te volgen,” vertelt Bas Vaessen.
Soms werk ik met mensen die actief zijn op de bouwplaats of in de productie. Wat ik als docent het leukste vind, is dat ik me constant aanpas aan mijn cursisten. Omdat iedereen nu eenmaal op een andere manier communiceert” Bas Vaessen
"Tijdens de training richten we ons daadwerkelijk op de uitdagingen waar iemand in zijn of haar professionele werkomgeving tegenaan loopt. We onderzoeken de persoonlijke leerdoelen en werken aan strategieën om deze doelen te verwezenlijken," verduidelijkt Bas Vaessen. Hoewel deelnemers vaak over communicatievaardigheden beschikken, ervaren ze op specifieke momenten moeilijkheden bij het daadwerkelijk toepassen ervan. Dit vormt de basis voor de stapsgewijze aanpak van de training, die steeds meer inzicht geeft.
"Op oppervlakteniveau worden gedrag en vaardigheden zichtbaar, inclusief de bekwaamheid om ze wel of niet te benutten. Dieper liggen overtuigingen, waarden, identiteit en levensdoelen verscholen. Tijdens de training gaan we een niveau dieper om verbindingen, klikmomenten of blokkades te identificeren die iemand op dat specifieke moment nodig heeft om doortastend op te treden. Dit is bijvoorbeeld een van de ‘verkenningen’ die wij toepassen en die de kern vormt van onze trainingsmethode,” legt Bas uit.
Tegenwoordig worden bedrijven voortdurend geconfronteerd met veranderende omstandigheden, wat resulteert in een grotere druk op projectmatig werken en een toename van eigen verantwoordelijkheid voor professionals. Dit dwingt je als technicus om jezelf bezig te houden met taken en verantwoordelijkheden die voorheen niet binnen jouw functieomschrijving vielen.
Lees ook onze whitepaper welke gaat over de veranderende functie van een technisch leidinggevende en de bijbehorende uitdagingen” Mikrocentrum whitepaper
Bas komt tijdens zijn trainingen in contact met allerlei soorten mensen en functies, niet alleen met technici. "Soms werk ik met mensen die actief zijn op de bouwplaats of in de productie. Wat ik als docent het leukste vind, is dat ik me constant aanpas aan mijn cursisten. Omdat iedereen nu eenmaal op een andere manier communiceert. Bovendien kan de specifieke werkomgeving aanzienlijke invloed hebben op iemands communicatiestijl. Doordat we in de training verschillende functies, afdelingen en werkomgevingen samenbrengen, worden de cursisten uitgedaagd om out-of-the-box te denken. Ze worden gestimuleerd om bepaalde twijfels weg te nemen doordat anderen vergelijkbare ervaringen hebben gehad. Het vereist veel aanpassingsvermogen als docent, maar dat maakt het vak van trainer of trainingsacteur juist zo leuk!"
De training Persoonlijke effectiviteit voor engineers helpt je bij het ontwikkelen van jouw persoonlijke groei en bij het behalen van je persoonlijke doelen. Kom meer te weten over de mogelijkheden op onze cursuspagina.
Bekijk de training hier